Обавештење о пројекту „Праћење и анализирање спровођења Закона о инспекцијском надзору и обавештавање јавности о оствареним резултатима“

Овај пројекат, који финансира Министарство државне управе и локалне самоуправе, предвиђа:

    1. a. Прикупљање података и израду анализе ефеката примене/спровођења Закона о инспекцијском надзору – еx пост анализу, која укључује одговарајуће показатеље учинка. Анализа ће обухватити примену/спровођење Закона о инспекцијском надзору на републичком, покрајинском и нивоу јединица локалне самоуправе. Поред тога, биће анализиран и рад радних група и стручних тела у оквиру Координационе комисије (Одбор за координацију инспекцијског надзора), из чега ће проистећи препоруке за унапређење њихове делотворности и ефикасности рада.

 

    1. b. Припрему препорука за унапређење регулаторног оквира, односно нацрта могућих измена и допуна Закона о инспекцијском надзору, са одговарајућим образложењима. У питању су препоруке – измене и допуне, које је могуће и потребно сагледати и формулисати након двогодишње делимичне и једногодишње пуне примене овог закона, а у светлу анализе ефеката примене/спровођења Закона о инспекцијском надзору, измена и допуна закона и других прописа донетих у међувремену, односно доношења нових закона и других прописа, и инспекцијске, управне, пословне и судске праксе;

 

    c. Обавештавање јавности о оствареним резултатима кроз одговарајуће канале комуникације и уобличавање предлога за информисање јавности.

 Обавештење о пројекту Праћење и анализирање спровођења Закона о инспекцијском надзору и обавештавање јавности о оствареним резултатима

Поред поменутих активности, а у циљу што бољег сагледавања могућност за унапређење Закона о инспекцијском надзору, биће организоване и две фокус групе.

Прва фокус група, одржана је у Београду, 1. новембра 2017. године и окупила је преко 20 локалних инспектора из целе Србије, који су задужени за комунални, грађевински и туристички инспекцијски надзор, а позиву су се одазвали и републички инспектори из тржишне инспекције, инспекције рада и управне инспекције. У раду фокус групе је учествовао и Секретаријат за инспекцијске послове Београда, као и представници Сектора за развој добре управе МДУЛС-а.

Неки од закључака фокус група су:

  • Важно је да унапредимо консултативни процес између оних који законе припремају и оних који законе примењују, са намером да уједначимо инспекцијску праксу и допринесемо пуној примени Закона о инспекцијском надзору – изнели су чланови пројектног тима.
  • Уједначавање инспекцијске праксе један је од приоритета на којима би требало да радимо сви заједно, али за то је неопходно прецизирање појединих чланова Закона о инспекцијском надзору (ЗоИН), усаглашавање секторских закона који регулишу рад инспектора у појединим областима са ЗоИН-ом и континуиране обуке инспектора, нарочито у локалним самоуправама, речено је на скупу.
  • Представници комуналних инспекција, поред тога што оцењују да је Закон о инспекцијском надзору донео новине и унапредио рад инспектора, али и самог инспекцијског надзора у целости, указују и на изазове са којима се тренутно суочавају у вршењу комуналног надзора. Током редовног инспекцијског надзора, рецимо, уз пријаву и редовне контролне листе, у обавези смо да приликом изласка на терен носимо и записник, обавештење и корице, што нас укупно доводи до 23 листа папира. Ако овај број страна помножите са бројем инспекцијских надзора по инспектору у току једног дана, што је у неким случајевима и до 10, долазимо до закључка да је административно оптерећење комуналних инспектора који врше надзор на терену односно на улици, заиста велико, посебно ако се има у виду да наши субјекти често покушавају да напусте лице места, истакли су инспектори.
  • Инспектори су скренули пажњу на недостатак људских ресурса како би инспекцијски надзор могао да буде примењен у пуном капацитету, али и на чињеницу да поједини инспектори врше неколико различитих инспекцијских надзора, управо због тога што се инспекције суочавају са мањком запослених. Поред тога, требало би размислити и о доста стриктним условима које Закон прописује, а које је неопходно испунити да би се стекло звање инспектора, речено је на скупу.
  • Контролне листе које инспектори користе дају добар полазни основ за процену ризика, али је јако важно да контролна листа буде добро формулисана. Нисмо били сасвим сигурни како контролна листа треба да изгледа и потребна нам је обука о томе како се она припрема, напомињу инспектори. Оно што су инспектори такође истакли јесте да нису у довољној мери упознати са тим како се ради квалитетна процена ризика и да би од велике помоћи било да се организује стручно усавршавање на тему процене ризика, као и да се припреми методологија за ову врсту процене.
  • Инспектори су скренули пажњу и на рокове који се односе на доношење годишњих планова инспекцијског надзора, а који су дефинисани Законом о инспекцијском надзору (15. октобар). Требало би размотрити да се овај рок усклади са буџетским календаром, чуло се на фокус групи.
  • Разговарајући о информисаности надзираних субјеката о Закону о инспекцијском надзору, инспектори су истакли да су субјекти упознати са Законом. Најчешћи начин на који инспектори обавештавају надзиране субјекте о ставовима инспекција и новинама у инспекцијском надзору, је путем веб страница. Међутим, када постоји потреба, организују се и округли столови како би сви били што боље упознати са законским обавезама, речено је на фокус групи.
  • Закон о инспекцијском надзору дозвољава инспектору могућност да легитимише надзиране субјекте. Ипак, у пракси се то тешко остварује, с обзиром да субјекти надзора готово никада не дају личне исправе инспекторима. Једини начин да се са овим проблемом изборимо јесте да, у асистенцији са полицијом, извршимо легитимисање субјеката надзора, али овде треба размотрити начине на које се ова сарадња може унапредити, истакли су инспектори.
  • Наредни корак у циљу унапређења Закона о инспекцијском надзору је организација још једне фокус групе, али овога пута са представницима привреде.
  • Резултати рада и налази у оквиру фокус група, као и налази прикупљени из 368 упитника који су стигли из 104 града и општине и 8 републичких инспекција, послужиће као добра основа за свеобухватну анализу и формулисање предлога за унапређење Закона о инспекцијском надзору и његове примене.


Skip to content