Оквир компетенција државних службеника

Оквир компетенција представља скуп знања, вештина и понашања службеника која су потребна да би се послови на неком радном месту у јавној управи обављали на квалитетан и делотвора начин.  Он описује на који начин би државни службеник требало да приступи свакодневном послу. Оквир компетенција је усвојен 2018. године, а његова примена је почела 1. јануара 2019. године.

ШТА СУ КОМПЕТЕНЦИЈЕ?

Компетенције представљају капацитет особе (знања, вештине, ставови, особине и способности) да посао обави на делотворан начин.

Компетенције потребне за рад државног службеника представљају скуп знања, вештина, особина, ставова и способности које државни службеник поседује, а који обликују његово понашање и воде постизању очекиване радне успешности на радном месту.

Оквир компетенција државних службеника чине

  1. Понашајне компетенције
  2. Функционалне компетенције 

 

ПОНАШАЈНЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ

Понашајне компетенције

Понашајне компетенције представљају скуп потребних и пожељних радних понашања да би државни службеник делотворно и квалитетно обавио посао.

Оквир компетенција препознаје  две групе понашајних компетенција у односу на то да ли се ради о извршиоцима или руководиоцима одређених јединица у јавној управи.

Користи се модел  понашајних компетенција „5 + 1 + 1“.

Постоји 5 истих компетенција за све (са различитим показатељима понашања за руководиоце и извршиоце) и 2 додатне компетенције за руководиоце – 1 компетенција за све руководеће нивое и 1 компетенција само за стратешки ниво руковођења (државни службеници на положају)

ПОСЕБНИ ПОКАЗАТЕЉИ ИСПОЉАВАЊА КОМПЕТЕНЦИЈА

Показатељи испољавања понашајних компетенција

 

 

Оквир компетенција је дефинисао и посебне показатеље испољавања компетенција.

Показатељи испољавања понашајних компетенција су примери пожељног радног понашања који указују на присуство дате компетенције.

Показатељи испољавања понашајних компетенција утврђују се посебно за извршилачка радна места, за радна места руководилаца ужих унутрашњих јединица и полoжаје.

 

 

 

ФУНКЦИОНАЛНЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ

Опште и посебне функционалне компетенције

Функционалне компетенције представљају скуп потребних и пожељних знања и вештина које државни службеник примењује у раду да би делотворно и квалитетно обавио посао.

Идентификоване су две групе функционалних компетенција – три опште и две специфичне

  1. ОПШТЕ ФУНКЦИОНАЛНЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ – скуп потребних и пожељних општих и методолошких знања и вештина које сваки државни службеник треба да примењује у раду да би делотворно и квалитетно обавио посао. Идентификоване су три опште функционалне компетенције: (1) Oрганизацијa и функционисање државне управе Републике Србије, (2) Дигитална писменост и (3) Пословна комуникација.

 

  1. СПЕЦИФИЧНЕ ФУНКЦИОНАЛНЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ – скуп потребних и пожељних општих и методолошких знања и вештина које зависе од (1) области рада – фамилије (групе) послова и (2) захтева специфичног радног места. Идентификоване су две специфичне функционалне компетенције: (1) Способност за обављање одређене групе послова – скуп потребних и пожељних општих и методолошких знања и вештина у оквиру специфичне групе/фамилије послова које државни службеник треба да примењује у раду да би делотворно и квалитетно обавио посао и (2) Способност за обављање послова у оквиру радног места – скуп потребних и пожељних општих и методолошких знања и вештина у оквиру специфичног радног места које државни службеник треба да примењује у раду да би делотворно и квалитетно обавио посао.


Skip to content