Унапређење рада Јединствених управних места у Србији

Министарство државне управе и локалне самоуправе и Програм Уједињених нација за развој (УНДП) представили су данас налазе анализе рада Јединствених управних места (ЈУМ) и препоруке за даље унапређење ове јавне услуге. У 69 локалних самоуправа широм Србије, ЈУМ чине приступ услугама јавне управе бржим, једноставнијим и ефикаснијим за грађане и привреду, омогућавајући им да добију више услуга локалних и националних институција на једном месту.

Министарка државне управе и локалне самоуправе Снежана Пауновић истакла је да јединствена управна места представљају видљив доказ реформе јавне управе која грађанима омогућава да на једном месту, уз подршку обучених службеника и савремених дигиталних решења, остваре своја права и заврше административне послове без обиласка више институција. Према њеним речима, циљ овог модела је да се управа приближи људима, учини доступнијом, транспарентнијом и усмеренијом на потребе грађана.

„Јединствена управна места нису само административна иновација, већ мост између грађана и државе, место где се види да јавна управа може бити сервис који слуша, разуме и реагује. Задатак свих институција је да тај мост даље јачају, унапређују и шире како би био једнако доступан свакоме, без обзира на географске или друштвене разлике“, нагласила је министарка.

Анализа коју је спровео УНДП у 48 локалних самоуправа показује јасне користи јединствених управних места – од уштеде средстава из локалног буџета и времена за грађане и грађанке, до лакшег остваривања различитих права. На пример, корисници/е социјалне помоćи, пољопривредници и власници/е локалних предузеćа користе услуге ЈУМ како би добили помоć, субвенције или обезбедили дозволе. Такође, показало се да је највећи потенцијал за даљи развој ове услуге да постане место – било у виду физичког или дигиталног шалтера, на коме грађани/ке једним захтевом покрећу све неопходне процедуре везане за неки животни догађај. Да би пружање услуга грађанима на тај начин било ефикасно, анализа препоручује да се путем електронских сервиса интегришу све неопходне процедуре и унапреде дигиталне вештине јавних службеника/ца у локалним самоуправама.

„Јавне услуге које одговарају на стварне потребе грађана и привреде у комбинацији са дигитализованим процедурама за пружање тих услуга помажу у изградњи модерне, одговорне и инклузивне јавне управе – којој грађани могу да верују и на коју предузеćа могу да се ослоне“ изјавио је Јакуп Бериш, стални представник УНДП-а у Србији.

Он је додао да УНДП, у оквиру заједничке иницијативе са Министарством државне управе и локалне самоуправе, Канцеларијом за информационе технологије и електронску управу и НАЛЕД-ом, помаже  да 10 градова и општина унапреди дигиталне капацитете и пружа боље електронске услуге грађанима, што укључује и обуке за запослене.

„Неке од ових локалних самоуправа такође имају јединствена управна места, тако да ćе им овај пилот програм пружити прилику да додатно побољшају и ову услугу“, појаснио је Бериш.

Препоруке из анализе допринеће даљем унапређењу рада ЈУМ и биће коришћене приликом планирања активности у оквиру спровођења Стратегије реформе јавне управе за период 2026–2030. године.

Циљ је да ЈУМ постану стандардан модел пружања јавних услуга који обједињавањем поступака различитих нивоа власти олакшава комуникацију грађана са државом и доприноси већем поверењу у институције.

Догађају су присуствовали представници и представнице државних институција, локалних самоуправа, међународних организација, као и стручњаци из области дигиталне управе.

 



Skip to content