Министарство државне управе и локалне самоуправе, на иницијативу Министарства просвете, науке и технолошког развоја која је подржана од стране Министарства финансија, припремило је Предлог измена и допуна Уредбе о коефицијентима за обрачун и исплату плата запослених у јавним службама („Службени гласник РС”, бр. 44/01, 15/02 – др. уредба, 30/02, 32/02 – исправка, 69/02, 78/02, 61/03, 121/03, 130/03, 67/04, 120/04, 5/05, 26/05, 81/05, 105/05, 109/05, 27/06, 32/06, 58/06, 82/06, 106/06, 10/07, 40/07, 60/07, 91/07, 106/07, 7/08, 9/08, 24/08, 26/08, 31/08, 44/08, 54/08, 108/08, 113/08, 79/09, 25/10, 91/10, 20/11, 65/11, 100/11, 11/12, 124/12, 8/13, 4/14, 58/14 и 113/17-др.закон).
Иницијатива је поднета у циљу прецизирање и отклањања различитог тумачења и примене члана 3. тачка 1. подтачка 4) и тачке 2. подтачка 3) Уредбе, према којима je запосленом у школи за децу ометену у развоју и наставнику одељења за децу ометену у развоју при редовној основној и средњој школи, предвиђено увећање коефицијента за обрачун и исплату плате за 10%.
Прецизирањем је одређено да се наведено увећање односи на:
- запосленог у школи за ученике са сметњама у развоју и
- наставника у редовној основној или средњој школи, када ради у одељењу које је формирано само за ученике са сметњама у развоју, односно у којима сви ученици стичу образовање по ИОП1 и ИОП2.
Недовољна прецизност постојеће одредбе условила је покретање судских спорова ради остваривања наведеног права и наставницима који не раде у одељењима формираним само за ученике са сметњама у развоју, већ раде у одељењима у којима имају једно до два детета са сметњама у развоју. Заузетим становиштем Врховног касационог суда у једном судском поступку, подржан је захтев тужиоца да право на увећање плате по овом основу припрада и наставницима који раде у одељењима у којима имају једно до два детета са сметњама у развоју.
Министарство просвете, науке у технолошког развоја је кроз иницијативу указало да je чланом 31. Закона о основном образовању и васпитању („Службени гласник РС“ бр. 55/13, 101/17, 27/18 – др. закон, 10/19), прописано да у једном одељењу могу да буду до два ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом, али се у том случају број ученика умањује за два по ученику који основно образовање и васпитање стиче ИОП1 и ИОП2, док је слична одредба прописана и Законом о средњем образовању и васпитању („Службени гласник РС“, бр. 55/13, 101/17, 27/18-др.закона и 6/20). Из тих разлога, предложена је измена, односно прецизирање Уредбе у складу са намером законодавца у наведеним законима, да се наставницима у редовним основним и средњим школама који у одељењу имају до два ученика који се образују по индивидуалном образовном плану, олакша рад кроз умањење броја ученика у разреду, а не кроз увећање коефицијента. Такође, указано је да током целокупног периода примене Уредбе у том делу, у буџетима школа нису планирана нити обезбеђивана средства у складу са касније заузетим становиштем Врховног касационог суда.
Уважавајуће разлоге Министарства просвете, науке у технолошког развоја, прихваћена је предложена иницијатива од стране Министарства државне управе и локалне самоуправе и Министарства финасија и припремљен је Предлог измена и допуна Уредбе о коефицијентима за обрачун и исплату плата запослених у јавним службама.