Грађани Србије ускоро више неће бити у обавези да на шалтерима својих локалних управа прилажу изводе из матичних књига рођених, венчаних, уверење о држављанству итд. када буду, на пример, желели да поставе покретне апарате за продају кокица, безалкохолних пића или сладоледа, добију дечји додатак или једнократну новчану помоћ.
То од 8. јуна постаје обавеза службеника свих општинских и градских управа које ће од тог дана морати да размењују податаке из службених евиденција и то бесплатно. Обавеза проистиче из Закона о општем управном поступку које је израдило Министарство државне управе и локалне самоуправе (МДУЛС), а које води Кори Удовички.
Убудуће ће родитељима, да би на пример добили дечји додатак, запослени у управама из службених база прибављати изводе из матичне књиге рођених за сву децу у породици, уверење о држављанству за онога ко подноси захтев, потврду о приходима у последња три месеца која претходе месецу подношења захтева за сваког члана домаћинства који остварује приходе.
Такође, службеници ће из свих база „извући“ и податке о порезу и катастарском приходу у претходној години за све пунолетне чланове домаћинства, о томе да им је дете редован ученик, као и податке који се тичу непокретности и стамбеног простора као што су уговор о куповини непокретности, решење о порезу, уговор о закупу…
Када добију новорођенче, службеници ће родитељима, да би добили родитељски додатак за новорођену децу из службених евиденција прибавити податке из матичне књиге рођених и из држављанства.
Уколико неки грађанин или породица не могу сами да правазиђу социјалне проблеме и зато им је потребна једнократна новчана помоћ, њу могу да добију тако што ће запослени у управи прибавити податак у вези њиховог имовног стања, податак из матичне књиге рођених, о томе да су чланови домаћинства незапослени и све друге неопходне податке. Заинтересовани грађанин треба само да покаже личну карту.
Уколико неко жели да постави, на пример, апарат за продају кокица, семенки, безалкохолних пића, индустријски пакованих сладоледа, потребна му је дозвола да заузме јавну површину, а службеник ће бити у обавези да прибави из службене евиденције податке о регистрацији правног лица или предузетника и скицу заузећа.
Да локалне самоуправе морају да буду професионалци и да од 8. јуна почну размену података из службених евиденција наглашава потпредседница владе и министарка државне управе и локалне самоуправе Удовички.
“Очекујем од вас да од 8. јуна грађани виде да је нешто другачије када дођу у управу и сигурна сам да смо на добром путу, као и да је то могуће”, рекла је Удовички и у прилог томе навела да постоје општинске управа у Србији које на тај начин већ размењује податке, али и да се у два наврата већ радило на ЗУП-у и да је сада пронађена она мера која је потребна Србији и грађанима.
“Службеници у градским и општинским управама неће више од грађана тражити податке које држава има у службеним евиденцијама – на пример, ако је лична карта важећи докумнет, зашто онда морамo да прибавимo и потврду о пребивалишту”, рекла је Удовички.
Захваљујући ЗУП-у, држава са грађанима и привредом жели да успостави партнерски однос. Истовремено, она је наменила активнију улогу грађанима да могу да алармирају и подносе приговоре, уколико службеници не поступају по Закону.
Сви подаци биће прибављени на начин који одговара државним органима – електронским путем, „пешке“, факсом…, а у складу са Законом о заштити података о личности.