Жарић Ковачевић на панел дискусији Партнерства за отворену управу у Тирани

Република Србија је учинила много тога како би управу учинила отворенијом и “по мери грађана”, што и јесте визија реформе јавне управе коју спроводимо. Учешће у Партнерству за отворену управу за нас је део ширег процеса изградње модерне јавне управе, која је партиципативна, инклузивна, транспарентна и „на услузи својим грађанима“, изјавила је данас министарка државне управе и локалне самоуправе Јелена Жарић Ковачевић на министарском панелу који је одржан у Тирани у оквиру регионалног форума „Јачање отворене управе у земљама Западног Балкана“ који је организовала Влада Р.Албаније уз подршку међународне иницијативе „Партнерство за отворену управу“ и Регионалне школе за јавну управу, РеСПА.

Жарић Ковачевић је истакла да се тренурно спроводи важна реформа која поседује изузетан потенцијал да допринесе даљем „отварању“ јавне управе, а то је интензиван рад на унапређењу нормативног оквира и праксе у области „отворених података“ и њихове поновне употребе. Како је навела, у циљу усклађивања са прописима и стандардима Европске уније у овој области, Србија је у фази измена и допуна важећег Закона о електронској управи који поставља темеље када је у питању област отворених података.

„Овим изменама поставићемо законске основе за увођење концепта „сетова података високе вредности“. Искрено се надам да ћемо до краја ове године имати нова законска решења у овој области. Оно што нас очекује након тога, јесте израда подзаконског акта којим ћемо детаљно уредити сва питања и додатно подстаћи позитивну праксу у овој области. Мислим да у отвореним подацима лежи огроман потенцијал који још увек нисмо довољно искористили“, рекла је Жарић Коваћевић.

Говорећи о највећим постигнућима Србије у домену креирања алата и механизама за веће учешће грађана, Жарић Ковачевић је издвојила Портал еКонсултације, централну националну платформу путем које органи државне управе спроводе консултације и јавне расправе. Платформа омогућава грађанима да „од куће“, односно без додатних трошкова и улагања ресурса, учествују у процесима одлучивања дајући своје коментаре и сугестије на прописе и политике. Такође, Жарић Ковачевић је нагласила и постојање е-народне иницијативе на Порталу еУправа путем које се потписи прикупљају електронски. Наглашавајући да је важно шта грађани мисле о услугама, министарка је навела да  је успостављена могућност да корисници Портала еУправа искажу став, те да овогодишњи резултати показују да је чак 88% грађана и 97% привреде задовољно брзином пружања електронских услуга.

Партнерство за отворену управу је међународна иницијатива чија је сврха обезбеђивање подршке и већег ангажовања влада широм света у циљу побољшања интегритета, транспарентности, ефикасности и одговорности јавне власти.

Република Србија, преко Министарства државне управе и локалне самоуправе као националног координатора, активно учествује у овој иницијативи од 2012. године. У контексту ПОУ до сада су израђена, усвојена и имплементирана четири акциона плана, а у току је имплементација петог Акционог плана за спровођење иницијативе ПОУ за период од 2023. до 2027. године који садржи 10 обавеза и једну препоруку. Обавезе се углавном односе на отворене податке и њихову визуелизацију, транспарентност и уједначеност веб сајтова органа, учешће грађана, фискалну транспарентност итд.

Autor Foto: MDULS



Skip to content