Функционисање јавне управе, како републичке, тако и локалне у односу на све што земља жели и треба да уради на путу у ЕУ може се упоредити са функционисањем оперативног система на компјутеру у односу на његове апликацијама. Док апликације регулише „аки“ (acquis communautaire), јасна правила шта треба да раде за оперативни систем знамо само да нам је потребно да одговарајуће манипулише апликацијама и да треба да задовољава одређене стандарде. Без доброг оперативног система компјутер, тј. држава неће моћи да ради онако како ми то желимо, а ми желимо делотворну државу, државу која ће својим грађанима обезбедити европске стандарде демократије, економски прогрес и способност да када постанемо чланице, успешно спроводимо и обликујемо европске политике.
Та дихотомија између хармонизације са аки-јем и „живљењем на европски начин“ које зависи од добре управе, односно којег посредује добра управа, нарочито јасно изражена на локалном нивоу. Ево, као што ћемо данас чути, а већ радимо на томе да то поправимо, стигли смо до преговора о приступању са ЕУ, а да локалне самоуправе у Србији нису „де факто“ имали законску могућност да успостављају институције везане за европске интеграције. А локалне самоуправе су те које треба да имплементирају две трећине прописа ЕУ, укључујући и најскупље делове „acquis communautaire“ (нпр. у области заштите животне средине – третирање отпадних вода, управљање отпадом, итд.)
Није тајна да у Србији каснимо са темељнијом реформом јавне управе – да су недостаци управног капацитета како на републичком нивоу, тако и на локалном нивоу постали „уско грло“ у доношењу квалитетних политика поготово у њиховом спровођењу. Но, надам се и да је ипак већ опште познато, да је ова Влада веома одлучна да тај дисбаланс исправи. Ми смо реформу јавне управе ставили веома високо на листи својих приоритета ове Владе.
Рад на реформи јавне управе почиње, пре свега, на:
- успостављању механизама координације и сарадње свих делова система њој,
- потребно амбициозно али релистичног планирање,
- потребно и јачања капацитета МДУЛСа и институција у центру Владе да ове реформе спроводе, укључујући и да пруже одговарајућу подршку свим деловима система на сопственој трансформацији.
Јака координација успоставена је формирањем Савета за реформу јавне управе, као стратешко тело на највишем политичком нивоу, којим председава председник Владе, чији је задатак да усмерава, прати и промовише процес реформе јавне управе. Велику подршку пружиће јој и новоформирани РСЈП.
Што се планирања тиће, ускоро ће Србија имати и детаљан Акциони план за спровођење Стратегије реформе јавне управе у Републици Србији за период од 2014. до 2016. године. Усредсредили смо се унапређење и рационализацију организационих и функционалних подсистема јавне управе, успостављање јавно-службеничког система заснованог на заслугама, унапређење управљања јавним финансијама, повећање правне сигурности, пре свега кроз реформу законодавног процеса и јачања одговорности и етичких стандарда у обављању послова јавне управе.
Појединости Акционог плана биће посебна тема размене мишљења на састанку Посебне групе за реформу јавне управе основане у оквиру структуре тела за спровођење Споразума о стабилизацији касније у октобру.
На том састанку посебна пажња биће посвећена роковима и ресурсима који ће бити неопходни да се овај Акциони план спроведе, али посебно јер нам неоходност хитне фискалне консолидације намеће посебне изазове. Мораћемо да постижемо више резултата, а са мање ресурса, и ту промену да остваримо у врло кратком року. Стога ће и тема посебне радне групе свакако бити како да искористимо европске ресурсе и знање, надам се и нешто креативног размишљања у одговору на овај изазов.
На путу припреме локалних самоуправа за приступање ЕУ, недавно је завршен процес формирања Заједничког консултативног одбора са Комитетом региона Европске уније, као институционални механизам за непосредно учешће општина и градова и органа Аутономне покрајине Војводине у процесу приступања Србије Европској унији. Формирањем Заједничког консултативног одбора са Комитетом региона Европске уније, омогућен је улазак у континуирани процес припреме за активности у оквиру будућег чланства у Европској унији. Тиме ће приближити процес приступања општинама, али и грађанима на начин на који је они у наредном периоду могу што боље разумети, али и тако да се њихово мишљење које ће изражавати кроз непосредно изабране представнике на локалном и регионалном нивоу, може чути у самој Европској унији, путем Комитета региона ЕУ.
Убрзано радимо и на комплетирању регулаторног оквира тј. успостављања потребних административно-правних услова за заокружено вршење власти на локалном нивоу.
У том контексту у току је припрема измена и допуна Закона о локалној самоуправи, који у низу потребних унапређења утврђују могућност да локалне самоуправе у оквиру својих надлежности преко својих органа, прате и учествују у процесу европских интеграција Републике Србије, у складу са законом и спољном политиком Републике Србије. Парадокс је да је чак Управна инспекција стављала примедбе на систематизације општина и градова тамо где су систематизовали радна места за послове европских интеграција.
Законом о запосленима у аутономним покрајинама и јединицама локалне самоуправе, целовито ће се уредити систем радних односа у органима, службама и организацијама у аутономним покрајинама и локалним самоуправама, укључујући и функционере у њима, а уважавајући специфичности које произилазе из Уставног положаја аутономних покрајина, јединица локалне самоуправе и њихових потреба. На покрајинском и локалном нивоу успоставићемо службенички, каријерни систем на основу принципа деполитизације и професионализације управе.
У припреми је и Закон о изменама и допунама Закона о комуналној полицији, Стратегија стручног усавршавања запослених у јединицама локалне самоуправе и други прописи и стратешки документи којима ћемо унапредити рад локалне самоуправе и приближити је европским интеграцијама.
У овом Министарству верујемо и да је, поред успостављања регулативе, наш важан задатак и јачање административних капацитета локалних самоуправа, а нарочито за управљање сопственим економским развојем. Само тако обезбедићемо способност на локалном нивоу да апсорбује европске фондове како на путу до чланства у ЕУ, тако и после уласка у њу.
Као први корак ојачали смо сарадњу како са СКГО и Министарством финансија на процесу увођења програмског буџетирања, а планирамо да подржимо СЈП у јачању планског размишљања и повезивању процеса планирања на републичком и локалном нивоу.