GOVOR MINISTARKE DRŽAVNE UPRAVE I LOKALNE SAMOUPRAVE NA NACIONALNOJ KONFERENCIJI SKGO NA TEMU „USPOSTAVLJANJE INSTITUCIONALNIH MEHANIZAMA ZA EU PITANJA U JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE U SRBIJI“

Funkcionisanje javne uprave, kako republičke, tako i lokalne u odnosu na sve što zemlja želi i treba da uradi na putu u EU može se uporediti sa funkcionisanjem operativnog sistema na kompjuteru u odnosu na njegove aplikacijama. Dok aplikacije reguliše „aki“ (acquis communautaire), jasna pravila šta treba da rade za operativni sistem znamo samo da nam je potrebno da odgovarajuće manipuliše aplikacijama i da treba da zadovoljava određene standarde. Bez dobrog operativnog sistema kompjuter, tj. država neće moći da radi onako kako mi to želimo, a mi želimo delotvornu državu, državu koja će svojim građanima obezbediti evropske standarde demokratije, ekonomski progres i sposobnost da kada postanemo članice, uspešno sprovodimo i oblikujemo evropske politike.

Ta dihotomija između harmonizacije sa aki-jem i „življenjem na evropski način“ koje zavisi od dobre uprave, odnosno kojeg posreduje dobra uprava, naročito jasno izražena na lokalnom nivou. Evo, kao što ćemo danas čuti, a već radimo na tome da to popravimo, stigli smo do pregovora o pristupanju sa EU, a da lokalne samouprave u Srbiji nisu „de fakto“ imali zakonsku mogućnost da uspostavljaju institucije vezane za evropske integracije. A lokalne samouprave su te koje treba da implementiraju dve trećine propisa EU, uključujući i najskuplje delove „acquis communautaire“ (npr. u oblasti zaštite životne sredine – tretiranje otpadnih voda, upravljanje otpadom, itd.)

 

Nije tajna da u Srbiji kasnimo sa temeljnijom reformom javne uprave – da su nedostaci upravnog kapaciteta kako na republičkom nivou, tako i na lokalnom nivou postali „usko grlo“ u donošenju kvalitetnih politika pogotovo u njihovom sprovođenju. No, nadam se i da je ipak već opšte poznato, da je ova Vlada veoma odlučna da taj disbalans ispravi. Mi smo reformu javne uprave stavili veoma visoko na listi svojih prioriteta ove Vlade.

Rad na reformi javne uprave počinje, pre svega, na:

  1. uspostavljanju mehanizama koordinacije i saradnje svih delova sistema njoj,
  2. potrebno ambiciozno ali relističnog planiranje,
  3. potrebno i jačanja kapaciteta MDULSa i institucija u centru Vlade da ove reforme sprovode, uključujući i da pruže odgovarajuću podršku svim delovima sistema na sopstvenoj transformaciji.

Jaka koordinacija uspostavena je formiranjem Saveta za reformu javne uprave, kao strateško telo na najvišem političkom nivou, kojim predsedava predsednik Vlade, čiji je zadatak da usmerava, prati i promoviše proces reforme javne uprave. Veliku podršku pružiće joj i novoformirani RSJP.

Što se planiranja tiće, uskoro će Srbija imati i detaljan Akcioni plan za sprovođenje Strategije reforme javne uprave u Republici Srbiji za period od 2014. do 2016. godine. Usredsredili smo se unapređenje i racionalizaciju organizacionih i funkcionalnih podsistema javne uprave, uspostavljanje javno-službeničkog sistema zasnovanog na zaslugama, unapređenje upravljanja javnim finansijama, povećanje pravne sigurnosti, pre svega kroz reformu zakonodavnog procesa i jačanja odgovornosti i etičkih standarda u obavljanju poslova javne uprave.

Pojedinosti Akcionog plana biće posebna tema razmene mišljenja na sastanku Posebne grupe za reformu javne uprave osnovane u okviru strukture tela za sprovođenje Sporazuma o stabilizaciji kasnije u oktobru.

Na tom sastanku posebna pažnja biće posvećena rokovima i resursima koji će biti neophodni da se ovaj Akcioni plan sprovede, ali posebno jer nam neohodnost hitne fiskalne konsolidacije nameće posebne izazove. Moraćemo da postižemo više rezultata, a sa manje resursa, i tu promenu da ostvarimo u vrlo kratkom roku. Stoga će i tema posebne radne grupe svakako biti kako da iskoristimo evropske resurse i znanje, nadam se i nešto kreativnog razmišljanja u odgovoru na ovaj izazov.

Na putu pripreme lokalnih samouprava za pristupanje EU, nedavno je  završen proces formiranja Zajedničkog konsultativnog odbora sa Komitetom regiona Evropske unije, kao institucionalni mehanizam za neposredno učešće opština i gradova i organa Autonomne pokrajine Vojvodine u procesu pristupanja Srbije Evropskoj uniji. Formiranjem Zajedničkog konsultativnog odbora sa Komitetom regiona Evropske unije, omogućen je ulazak u kontinuirani proces pripreme za aktivnosti u okviru budućeg članstva u Evropskoj uniji. Time će približiti proces pristupanja opštinama, ali i građanima na način na koji je oni u narednom periodu mogu što bolje razumeti, ali i tako da se njihovo mišljenje koje će izražavati kroz neposredno izabrane predstavnike na lokalnom i regionalnom nivou, može čuti u samoj Evropskoj uniji, putem Komiteta regiona EU.

Ubrzano radimo i na kompletiranju regulatornog okvira tj. uspostavljanja potrebnih administrativno-pravnih uslova za zaokruženo vršenje vlasti na lokalnom nivou.

U tom kontekstu u toku je priprema izmena i dopuna Zakona o lokalnoj samoupravi, koji u nizu potrebnih unapređenja utvrđuju mogućnost da lokalne samouprave u okviru svojih nadležnosti preko svojih organa, prate i učestvuju u procesu evropskih integracija Republike Srbije, u skladu sa zakonom i spoljnom politikom Republike Srbije. Paradoks je da je čak Upravna inspekcija stavljala primedbe na sistematizacije opština i gradova tamo gde su sistematizovali radna mesta za poslove evropskih integracija.

Zakonom o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave, celovito će se urediti sistem radnih odnosa u organima, službama i organizacijama u autonomnim pokrajinama i lokalnim samoupravama, uključujući i funkcionere u njima, a uvažavajući specifičnosti koje proizilaze iz Ustavnog položaja autonomnih pokrajina, jedinica lokalne samouprave i njihovih potreba. Na pokrajinskom i lokalnom nivou uspostavićemo službenički, karijerni sistem na osnovu principa depolitizacije i profesionalizacije uprave.

U pripremi je i Zakon o izmenama i dopunama Zakona o komunalnoj policiji, Strategija stručnog usavršavanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave i drugi propisi i strateški dokumenti kojima ćemo unaprediti rad lokalne samouprave i približiti je evropskim integracijama.

U ovom Ministarstvu verujemo i da je, pored uspostavljanja regulative, naš važan zadatak i jačanje administrativnih kapaciteta lokalnih samouprava, a naročito za upravljanje sopstvenim ekonomskim razvojem. Samo tako obezbedićemo sposobnost na lokalnom nivou da apsorbuje evropske fondove kako na putu do članstva u EU, tako i posle ulaska u nju.

Kao prvi korak ojačali smo saradnju kako sa SKGO i Ministarstvom finansija na procesu uvođenja programskog budžetiranja, a planiramo da podržimo SJP u jačanju planskog razmišljanja i povezivanju procesa planiranja na republičkom i lokalnom nivou.



Skip to content