Народна Скупштина Републике Србије је 20. јуна 2018. године усвојила Закон о изменама и допунама закона о локалној самоуправи, а јединице локалне самоуправе су дужне да своје статуте и друге опште акте ускладе са овим законом у року од девет месеци од дана његовог ступања на снагу.
Министарство државне управе и локалне самоуправе (МДУЛС) и Стална конференција градова и општина – Савез градова и општина (СКГО) припремили су Моделе статута града/општине, Модел одлуке о месним заједницама и Модел пословника скупштине општине као део својих активности подршке градовима и општинама у циљу усаглашавања њихових аката са новим решењима из Закона о локалној самоуправи. Урађене су и мање корекције Модела одлуке о месним заједницама објављеног 4.септембра 2018. године.
Након израде ових модела припремљен је и Модел упутства за спровођење избора за савете месних заједница којим се ближе уређује поступак спровођења избора за Савете месних заједница у складу са Одлуком о месним заједницама. Модел упутства садржи и моделе 11 образаца за спровођење појединих изборних радњи приликом спровођења избора у месним заједницама.
Измене и допуне Закона о локалној самоуправи увеле су обавезу спровођења јавних расправа за градове и општине приликом припреме статута, буџета (у делу планирања инвестиција), стратешких планова развоја, утврђивања стопе изворних прихода, просторних и урбанистичких планова, као и других општих аката на основу предлога квалификованог броја грађана или захтева једне трећине одборника. Зато су ради боље имплементације припремљени су и Модел одлуке о спровођењу јавних расправа.
С обзиром да и други закони предвиђају разне механизме укључивања грађана (јавне расправе, јавни увид, консултације, итд.), приликом припреме овог модела акта консултовани су и Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и Секретаријат за јавне политике у циљу усаглашавања модела акта са посебним законима (Закон о планирању и изградњи, Закон о планском систему, итд.).
Последње измене и допуне Закона о локалној самоуправи су донеле пар новина у погледу назива и положаја омбудсмана. Наиме, изменама овог прописа досадашњи заштитник грађана је променио назив у локални омбудсман, а од важнијих новина потребно је истаћи јачање његове независности и самосталности у односу према осталим органима.
Модел одлуке о локалном омбудсману није усаглашен само са овим системским законом, већ је у сарадњи са Удружењем локалних омбудсмана Србије припремљен нови Модел одлуке о локалном омбудсману који пружа прецизније дефинисана решења у погледу надлежности и овлашћења, процедура за поступање по притужбама и друге важних аспеката рада омбудсмана.
С обзиром на неспорно позитиван утицај омбудсмана на даљи развој демократских принципа и поштовање права грађана, Министарство и СКГО позивају локалне смаоуправе да поновно разматре увођење института локалног омбудсмана у њиховој општини/граду, у чему ће им овај Модел значајно помоћи.
Надамо да ће овај Модел довести до повећања броја локалних омбудсмана у Србији, бољег и ефикаснијег рада установљених омбудсмана, као и успешније сарадње са органима и службама које контролише.
Током израде свих ових аката обављене су и консултације са бројним стручњацима из управа градова и општина, секретарима скупштина градова/општина, Одбором СКГО за системска питања и управу, као и са Мрежом начелника управа градова и општина и управа градских општина.
Сви предложени документи су само модели чија је сврха да буду од помоћи градовима и општинама у изради њихових аката, у складу са конкретним потребама и важећим правним оквиром и пословима који се обављају у локалној самоуправи.
Сви модели припремљени су уз подршку пројекта „Институционална подршка СКГО – друга фаза“, и „Институционална подршка СКГО – трећа фаза“, које спроводи СКГО, а подржава Влада Швајцарске.