ПУТ ДО ЕФИКАСНИЈЕ ДРЖАВНЕ УПРАВЕ ИЗ ПЕРСПЕКТИВЕ ДРЖАВНИХ СЛУЖБЕНИКА

У октобру 2024. године, државни службенички систем Србије начинио је значајан корак ка унапређењу ангажованости и задовољства запослених спровођењем свеобухватне Анкете о ангажованости запослених у органима државне управе. Анкета, реализована у оквиру пројекта „Интегрисано управљање људским ресурсима у јавној управи Републике Србије“ који финансира Европска унија, обухватила је одговоре више од 3.400 државних службеника и пружила драгоцене увиде у ставове запослених, радно окружење и организационе праксе. У анкети је учествовало 75 органа државне управе и 12 управних округа.

ЗАШТО СУ ОВИ ПОДАЦИ ВАЖНИ?

Прикупљени подаци представљају један од кључних извора за ново развијену методологију за мониторинг и евалуацију (М&Е), која је осмишљена да прати спровођење пракси управљања људским ресурсима (УЉР) широм државне управе. Ова методологија процењује кључне процесе УЉР  као што су запошљавање, оцена учинка, развој каријере и ангажованост запослених. Налази анкете пружају смернице засноване на подацима за обликовање политика и пракси у области УЉР  у државној управи Србије.

Један од важних налаза анкете је идентификовање простора за унапређење ангажованости запослених и задовољства радним местом у систему државне управе Србије, укључујући перцепцију државних службеника о томе колико су институције у којима раде пожељни послодавци. Ови резултати указују на важност стварања радног окружења у којем се запослени осећају цењено, мотивисано и повезано са мисијом своје организације. Циљане мере које су усмерене на решавање ових изазова могу допринети повећању мотивације, продуктивности и репутације организације, што ће између осталог допринети и унапређењу квалитета јавних услуга које се пружају грађанима.

ЗАШТО СУ АНКЕТЕ О АНГАЖОВАНОСТИ ЗАПОСЛЕНИХ ВАЖНЕ?

Мерење ангажованости и задовољства запослених кључно је за разумевање њихових перспектива и покретање значајних промена. Ево зашто су ове анкете кључни алат за модерно управљање људским ресурсима:

  1. Повећање продуктивности и учинка: Ангажовани и задовољни запослени су мотивисанији, продуктивнији и посвећенији својим улогама, што доводи до бољих резултата.
  2. Идентификација простора за унапређење: Анкете помажу да се прецизно одреде изазови и разлози због којих се запослени осећају неангажовано, омогућавајући циљане интервенције за унапређење њихове ангажованости.
  3. Побољшање задржавања запослених: Задовољни запослени имају мање склоности да напусте своје радно место, чиме се смањују трошкови запошљавања и обуке, уз очување институционалне стабилности.
  4. Изградња позитивног имиџа послодавца: Радно окружење у којем су запослени ангажовани и задовољни привлачи најбоље таленте и јача репутацију органа.
  5. Унапређење пружања услуга: У државној управи, ангажованост запослених директно утиче на квалитет услуга које се пружају грађанима и привреди. Мотивисани државни службеници осигуравају ефикаснију и ефективнију државну управу.

ИЗГРАДЊА ОСНОВА ЗА РЕФОРМУ ЈАВНЕ УПРАВЕ

У основи сваке реформе су људи – како они који су предмет промена, тако и од чије ангажованости те промене зависе. Ово посебно важи за реформу јавне управе, где мотивисани и ангажовани државни службеници играју кључну улогу у остваривању циљева реформе. Управо из тог разлога, ова анкета представља још један значајан корак ка модернизацији управљања људским ресурсима у систему државне управе Србије, доприносећи темељу реформе јавне управе, коју Европска унија подржава од самог почетка, укључујући и овај пројекат.

Анкета о ангажованости запослених, спроведена у оквиру овог пројекта, није само тренутни приказ ставова запослених већ и камен темељац за будуће планирање и спровођење реформи. Фокусирањем на потребе запослених у државној управи, пројекат поставља основе за модерну, ефикасну и транспарентну државну управу која боље служи грађанима и привреди Србије.



Skip to content