Удовички: Све инспекције нишане сиву економију
Усвајање пакета реформских закона отворило је питање ефикасности инспекција. И те службе ће ускоро бити реформисане.
Крајем јула, каже за „Блиц“ потпредседница Владе и министарка за државну управу Кори Удовички, у јавну расправу улази нови Закон о инспекцијском надзору.
– Системским законом о инспекцијском надзору спровешћемо суштинску реформу у тој области, неопходну да би се побољшала конкурентност привреде. Олакшаћемо пословање легалних субјеката и ефикасније сузбијати сиву економију, коју сада готово нико не контролише.
Много се говори о корумпираности инспектора. Имате ли решење за то?
– Планирамо потпуну транспарентност, постављање свих информација о раду инспекција на релевантне сајтове. Тамо ће бити детаља о деловању инспекција, стандардизацији рада, прописима, као и контролне листе које садрже списак приоритетних провера. Инспектори ће ојачати сарадњу и указивати једни другима на уочене недоследности. Изградња таквог система захтева око годину дана.
Чиме ћете спречавати дуплирање инспекцијских надзора, али и пребацивање одговорности с једне на другу инспекцију?
– Једно тело ће координирати инспекције, да би се спречило да за неке ствари нико није надлежан, или их нико не контролише, а неке добре фирме проводе месеце заузете низом неповезаних инспекцијских посета које траже длаку у јајету како би наплатиле нешто.
Шта то практично значи?
– Контроле ћемо усмеравати ка онима код којих су највећи ризик кршења прописа или могућа штета од кршења прописа, а не код оних који могу да приуште да плаћају казне. Уместо да се ефикасност рада инспекција вреднује на основу наплаћених казни, нагласак ће бити на превенцији и едукацији, уз много строжу контролу склоних кршењу прописа.
Нема прецизних планова за смањење броја запослених у локалним самоуправама. Како да државна служба буде ефикаснија?
– Увешћемо службенички, каријерни систем уз обавезно стручно усавршавање и оцењивање. Сви који данас раде у општинама имаће обуку би постали прави ефикасан сервис грађанима и привреди. То је први корак ка успостављању јавно-службеничког система на локалном нивоу. Радимо и на дефинисању концепта плата, награђивања учинка на свим нивоима, па и у локалним самоуправама.
У „ЛОКАЛУ“ 160.000 СЛУЖБЕНИКА
Колико људи ради по општинама и какве су им квалификације?
– У општинама је око 160.000 запослених, мање од половине је у јавним комуналним предузећима и другим јавним предузећима на локалном нивоу. Припремамо сектор у Министарству који ће бити оспособљен да обавља анализе запослености, квалификација и плата.