Intervju potpredsednice za Blic

Udovički: Sve inspekcije nišane sivu ekonomiju

Usvajanje paketa reformskih zakona otvorilo je pitanje efikasnosti inspekcija. I te službe će uskoro biti reformisane.

Krajem jula, kaže za „Blic“ potpredsednica Vlade i ministarka za državnu upravu Kori Udovički, u javnu raspravu ulazi novi Zakon o inspekcijskom nadzoru.

– Sistemskim zakonom o inspekcijskom nadzoru sprovešćemo suštinsku reformu u toj oblasti, neophodnu da bi se poboljšala konkurentnost privrede. Olakšaćemo poslovanje legalnih subjekata i efikasnije suzbijati sivu ekonomiju, koju sada gotovo niko ne kontroliše.

Mnogo se govori o korumpiranosti inspektora. Imate li rešenje za to?

– Planiramo potpunu transparentnost, postavljanje svih informacija o radu inspekcija na relevantne sajtove. Tamo će biti detalja o delovanju inspekcija, standardizaciji rada, propisima, kao i kontrolne liste koje sadrže spisak prioritetnih provera. Inspektori će ojačati saradnju i ukazivati jedni drugima na uočene nedoslednosti. Izgradnja takvog sistema zahteva oko godinu dana.

Čime ćete sprečavati dupliranje inspekcijskih nadzora, ali i prebacivanje odgovornosti s jedne na drugu inspekciju?

– Jedno telo će koordinirati inspekcije, da bi se sprečilo da za neke stvari niko nije nadležan, ili ih niko ne kontroliše, a neke dobre firme provode mesece zauzete nizom nepovezanih inspekcijskih poseta koje traže dlaku u jajetu kako bi naplatile nešto.

Šta to praktično znači?

– Kontrole ćemo usmeravati ka onima kod kojih su najveći rizik kršenja propisa ili moguća šteta od kršenja propisa, a ne kod onih koji mogu da priušte da plaćaju kazne. Umesto da se efikasnost rada inspekcija vrednuje na osnovu naplaćenih kazni, naglasak će biti na prevenciji i edukaciji, uz mnogo strožu kontrolu sklonih kršenju propisa.

Nema preciznih planova za smanjenje broja zaposlenih u lokalnim samoupravama. Kako da državna služba bude efikasnija?

– Uvešćemo službenički, karijerni sistem uz obavezno stručno usavršavanje i ocenjivanje. Svi koji danas rade u opštinama imaće obuku bi postali pravi efikasan servis građanima i privredi. To je prvi korak ka uspostavljanju javno-službeničkog sistema na lokalnom nivou. Radimo i na definisanju koncepta plata, nagrađivanja učinka na svim nivoima, pa i u lokalnim samoupravama.

U „LOKALU“ 160.000 SLUŽBENIKA

Koliko ljudi radi po opštinama i kakve su im kvalifikacije?

– U opštinama je oko 160.000 zaposlenih, manje od polovine je u javnim komunalnim preduzećima i drugim javnim preduzećima na lokalnom nivou. Pripremamo sektor u Ministarstvu koji će biti osposobljen da obavlja analize zaposlenosti, kvalifikacija i plata.



Skip to content