Oдговор министарства Поверенику за информације од јавног значаја и заштиту података о личности

Актом број: 072-04-2795/2017-07 од 08.08.2017. године, Министарству државне управе достављен је захтев ради изјашњења у вези са закљученим Споразумом о пословно-техничкој сарадњи између Министарства државне управе и локалне самоуправе и Министарства унутрашњих послова.

С тим у вези, размотрени су сви наводи из вашег акта те сагласно члану 55. Закона о заштити података о личности (”Службени гласник” бр. 97/08,104/09-др.закон 68/12,-одлука УС и 107/12) достављамо примерак Споразума о пословно-техничкој сарадњи и са аспекта делокруга рада овог министарства у односу на тражено обавештавамо следеће:

Пре свега, желимо да укажемо да у односу на објављене вести у електронским медијима, нису изнети јасни и прецизни наводи у вези овог споразума, што ствара одређену забуну у јавности о законитом и правилном раду органа.

На питање који је правни основ за успостављање електронске евиденције о грађанима Србије тзв. Централни регистар, указујемо да се у конкретном случају не успоставља нова електронска евиденција о грађанима Републике Србије, већ се у оквиру Законом о матичним књигама („Службени гласник РС“, бр. 20/09 и 145/14) успостављеног Централног система за електронску обраду и складиштење података и чување другог примерка матичних књига, развија модул који ће објединити већ постојеће евиденције о држављанима Републике Србије, које се воде у јединицама локалне самоуправе и Министарству унутрашњих послова.

У складу са одредбом члана 92. Закона о матичним књигама, Министарство државне управе и локалне самоуправе успоставило је Централни систем за електронску обраду и складиштење података и чување другог примерка матичних књига, као први продукциони централизовани регистар о грађанима у Републици Србији који задовољава, све техничке, информатичке и безбедносне стандарде у области заштите података о личности. Министарство државне управе и локалне самоуправе као руковалац збирке података Централног система за електронску обраду и складиштење података и чување другог примерка матичних књига је ову збирку пријавило Поверенику за информације од јавног значаја и заштиту података о личности ради уписа у Централни регистар збирки података у складу са Законом о заштити података о личности.

Подаци који се воде у оквиру овог система, у складу са одредбама чл. 45. 55. и 59. (матична књига рођених, матична књига венчаних и матична књига умрлих) Закона о матичним књигама, између осталих, садрже и чињеницу држављанства. Руковалац ове збирке је Министарство државне управе и локалне самоуправе а корисници су органи из члана 6. овог закона.

На основу закљученог Споразума о пословно-техничкој сарадњи између Министарства државне управе и локалне самоуправе и Министарства унутрашњих послова, унапређује се постојећи Централни систем за електронску обраду и складиштење података и чување другог примерка матичних књига развијањем модула за вођење електронске евиденције о држављанима Републике Србије. Руковалац тим модулом биће искључиво Министарство унутрашњих послова као надлежни орган у тој области. У складу одредбама Закона о држављанству Републике Србије („Службени гласник РС“, бр. 135/2004 и 90/2007) јединице локалне самоуправе воде евиденцију о држављанима као поверени посао из надлежности Министарства унутрашњих послова. Исти органи, као поверени посао воде и матичне књиге из надлежности Министарства државне управе и локалне самоуправе.

Истичемо да и ова евиденција која се тиче држављанства није нова, већ је сходно Правилнику о изменама и допунама Правилника о начину уписа чињенице држављанства у матичну књигу рођених, обрасцима за вођење евиденција о решењима о стицању и престанку држављанства и обрасцу уверења о држављанству („Службени гласник РС“, број 55/2007) дат основ да се подаци из евиденције на основу члана 48. став 2. Закона о држављанствима Републике Србије, воде и на средствима за аутоматску обраду података, као и овлашћење за вођење те евиденције у оквиру већ успостављеног Централног система према прописима о матичним књигама.

Важно је напоменути и да приступ у Централном систему и подацима у њему, коришћењем квалификованог електронског сертификата, имају само овлашћена лица у складу са законом. На исти начин користиће се и нови модул који се развија.

Дакле, све ове активности и сарадња два органа спроводе се у складу са постојећим нормативним оквирима како би се унапредио и олакшао рад надлежних органа, а са друге стране обезбедило лакше, брже и делотворније остваривање права грађана.



Skip to content