Centralni registar stanovništva

Centralni registar stanovništva je elektronska službena evidencija o stanovništvu Republike Srbije, koju vodi Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave uz tehničku podršku Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu.

 

Centralni registar stanovništva funkcioniše kao izvedeni registar i u njemu se nalaze poslednji preuzeti podaci koji se svakodnevno ažuriraju na osnovu podatka iz drugih službenih evidencija – 13 različitih službenih evidencija koje vode drugi organi.

Izvorne službene evidencije

1. Evidencije o matičnim brojevima građana
2. Evidencije o državljanstvu
3. Registra matičnih knjiga
4. Evidencije prebivališta, boravišta i privremenog boravka u inostranstvu
5. Evidencije o ličnim kartama
6. Evidencije o putnim ispravama
7. Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja
8. Evidencije poreskih obveznika
9. Evidencije o strancima – strancima kojima je odobren privremeni boravak, strancima kojima je odobreno stalno nastanjenje, evidencije o izdatim ličnim kartama za strance, privremenim ličnim kartama za strance i strancima kojima su izdate putne isprave za strance
10. Evidencije o tražiocima azila, strancima kojima je odobreno utočište, strancima kojima je odobrena supsidijarna zaštita, strancima kojima je odobrena privremena zaštita, evidencije o izdatim ličnim kartama za tražioce azila, strance kojima je odobren azil ili privremena zaštita, kao i evidencije o izdatim putnim ispravama za strance kojima je odobren azil.
11. Evidencije o strancima koji nemaju dozvolu za stalno nastanjenje ili privremeni boravak u Republici Srbiji, a imaju stečenu imovinu ili prava i obaveze po osnovu penzijskog i invalidskog osiguranja ili svojstvo poreskog obveznika
12. Evidencije o izbeglim licima iz bivših jugoslovenskih republika
13. Adresnog registra

 

Državni organi koju u skladu sa zakonom vode napred navedene službene evidencije su izvorni organi u smislu Zakona o Centralnom registru stanovništva.

Ko ima pravo preuzimanja podataka iz Centralnog registra stanovništva?

Pravo preuzimanja podataka iz Centralnog registra stanovništva imaju državni organi i organizacije, ustanove, javna preduzeća i imaoci javnih ovlašćenja, u cilju efikasnog, ažurnog i pouzdanog dobijanja podataka o građanima, a u svrhu obavljanja poslova iz svoje nadležnosti.

Način podnošenja zahteva za neposredno preuzimanje podataka iz Centralnog registra stanovništva i model zahteva

Zahtev za neposredno preuzimanje podataka iz Centralnog registra stanovništva potencijalni prijemni organ može uputiti poštom na adresu Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, Birčaninova 6, Beograd.

 

Zahtev treba da sadrži: naziv i sedište organa, podatke potrebne za vođenje postupka, predmet upravne stvari, pravni osnov za pristupanje podacima, kao i kontakt podatke ovlašćenog lica u organu (ime i prezime, telefon i imejl) i PIB organa

 

Preuzmite: Model zahteva

 

Nakon podnošenja urednog zahteva Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave pribavlja mišljenje Kancelarije za informacione tehnologije i elektronske usluge da li organ ispunjava tehničke uslove za povezivanje sa Centralnim registrom stanovništva.

 

Po pribavljenom mišljenju Kancelarije o ispunjenosti tehničkih uslova za povezivanje sa Centralnim registrom stanovništva, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave obaveštava organ koji je podneo zahtev za pristup Centralnom registru stanovništva da je dužan da u roku od 8 dana od prijema obaveštenja Ministarstvu dostavi akt o određivanju administratora i njegovog zamenika.

 

Nakon dostavljanja obaveštenja o određivanju administratora i njegovog zamenika, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave donosi rešenje kojim se organ upisuje u Listu prijemnih organa za neposredno preuzimanje podataka iz Centralnog registra stanovništva, koja se objavljuje na internet stranici Ministarstva i na Portalu eUprave.

 

Lista prijemnih organa

Pravo građana da izvrši uvid u podatke koji se o njemu vode u Centralnom registru stanovništva

Svaki građanin može putem Portala Euprava da izvrši uvid u podatke koji se o njemu vode u Centralnom registru, da izvrši proveru njihove tačnost i u slučaju da uoči grešku podnosi zahtev za njihovu ispravku.

Na koji način građani mogu da izvrše uvid u svoje podatke koji se vode u Centralnom registru stanovništva

Pristup podacima iz Centralnog registra stanovništva vrši se preko Portala eUprava

 

https://euprava.gov.rs/centralniregistar/pocetna?

 

Da biste mogli da pristupite podacima, potrebno je da budete prijavljeni kao građanin (fizičko lice), i to korišćenjem kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili putem mobilne aplikacije ConsentID.

 

Prilikom uvida u podatke, u slučaju da je uočena greška u određenom podatku omogućeno je da se odmah podnese zahtev za proveru tačnosti.

 

Za sve podatke koji se nalaze u službenim evidencijama, pa i u Centralnom registru stanovništva važi pretpostavka tačnosti, dok se u zakonom propisanom postupku ne dokaže suprotno.

 

Podnošenjem zahteva za proveru tačnosti podataka, pokreće se odgovarajući postupak kod nadležnog organa koji vodi određenu službenu evidenciju, i svaki građanin će prijemom obaveštenja u elektronsko sanduče biti obavešten o statusu svog zahteva.

Na koji način mogu i građani i organi da zatraže proveru tačnosti podataka u Centralnom registru stanovništva

1. Pokretanje postupka od strane građana

 

Građanin koji uoči da su podaci o njemu u Centralnom registru stanovništva netačni, nepotpuni ili neažurni, može da podnese zahtev za ispravku podataka neposredno Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave na elektronsku adresu:

 

crs@mduls.gov.rs

 

Ministarstvo zatim taj zahtev prosleđuje izvornom organu koji je podatak upisao, radi sprovođenja provere i eventualne ispravke u skladu sa zakonom.

 

2. Pokretanje postupka od strane organa

 

Državni organ, organ lokalne samouprave ili drugi ovlašćeni subjekt (prijemni organ) koji u vršenju svojih poslova uoči da se podatak iz njegove evidencije ne slaže sa podacima u Centralnom registru, dužan je da bez odlaganja obavesti Ministarstvo na elektronsku adresu:

 

crs@mduls.gov.rs

 

Ministarstvo potom obaveštenje prosleđuje izvornom organu radi provere tačnosti podataka i preduzimanja potrebnih mera.

 

3. Obaveštavanje o rezultatima provere

 

Po završenoj proveri i eventualnoj izmeni podataka, izvorni organ dostavlja obaveštenje Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave o preduzetim merama, nakon toga Ministarstvo obaveštava građanina koji je podneo zahtev ili prijemni organ koji je prijavio neslaganje podataka.

Zaštita podataka o ličnosti

Obrada podatka o ličnosti koji se vode u Centralnom registru stanovništva vrši se u skladu sa zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti.

 

Podaci o ličnosti koriste se u svrhu utvrđenu Zakonom o Centralnom registru stanovištva, i to:

U Centralnom registru obrađuju se podaci o stanovništvu sa svrhom:

– efikasnog vođenja upravnih i drugih postupaka organa;
– efikasnog upravljanja evidencijama u elektronskom obliku u kojima se, između ostalog, vode i podaci o stanovništvu Republike Srbije;
– praćenja stanja, pripreme izveštaja i analize podataka potrebnih za obavljanje poslova iz delokruga izvornog ili prijemnog organa.

 

Centralni registar stanovništva obezbeđuje najviši nivo bezbednosti podatka, a u skladu sa propisima kojima se uređuje elektronska uprava i informaciona bezbednost i zaštita podataka o ličnosti.

Obaveza prijemnog organa o obaveštavanju o promeni administratora

Ukoliko dođe do promene podataka (naziva organa, sedišta, administratora, zamenika administratora i dr.), potrebno da o tome bez odlaganja pismeno obavestite Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave.

Uspostavljanjem Centralnog registra stanovništava prvi put se podaci od značaja za ostvarivanje prava građana nalaze u okviru jedne jedinstvene elektronske baze podataka, jer je zadovoljan građanin merilo dobre uprave!

Skip to content