
Deset lokalnih samouprava u Srbiji dobiće priliku da uz stručnu i tehničku podršku unaprede svoje digitalne kapacitete i približe elektronske usluge građanima – u okviru novog projekta „eUprava za sve“, koji je pokrenula Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu (ITE) uz podršku Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, NALED-a i Programa Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP). Poziv za prijavu opština i gradova otvoren je do 18. jula.
Iako je Srbija dostigla visok stepen razvoja eUprave, o čemu govori skoro 2,5 miliona registrovanih korisnika na Portalu eUprava, projekat dolazi u pravom trenutku, jer ponekad lokalni nivo zaostaje u pogledu digitalne transformacije, kaže direktor Kancelarije Mihailo Jovanović.
– Digitalizacija mora da bude svima dostupna i ravnomerno sprovedena u svim krajevima zemlje. Želimo da svaki građanin, bez obzira na to da li živi u velikom gradu ili manjoj opštini, ima pristup efikasnim, brzim i savremenim elektronskim uslugama koje štede vreme građanima. Zato je cilj ovog projekta pružanje podrške digitalnoj transformaciji 10 pilot lokalnih samouprava kroz jačanje kapaciteta službenika za pružanje elektronskih usluga i korišćenje postojećih informacionih sistema i softverskih rešenja, kao i kroz pružanje podrške u unapređenju postojeće digitalne infrastrukture – poručuje Jovanović.
U okviru projekta biće formiran tim za digitalnu transformaciju koji će biti sastavljen od eksperata i mentora za pružanje podrške kako na terenu, tako i „na daljinu“ – telefonom, mejlom i putem obuka. Njihov zadatak biće da identifikuju potrebe lokalnih samouprava, sprovedu obuke, razviju promotivne materijale i pomognu u uvođenju konkretnih usluga poput eZUP-a, eSandučeta, ePlaćanja, eDostave i drugih.
-Projekat eUprava za sve pokrećemo sa ciljem da podržimo lokalne samouprave koje žele da naprave iskorak ka savremenoj, efikasnoj i građanima dostupnoj upravi. Kroz ovu inicijativu nudimo konkretnu podršku – od uvođenja ključnih digitalnih rešenja kao što su e-Pisarnica, e-Plaćanje, Generator usluga i sistem za razmenu podataka, do jačanja kapaciteta zaposlenih i promocije elektronskih usluga. Želimo da lokalne uprave postanu dostupne 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji – bez redova, papira i šaltera. Ovim projektom gradimo ne samo tehnički modernizovan sistem, već i novu kulturu rada u javnoj upravi, u kojoj su znanje, digitalna pismenost i spremnost na promene jednako važni kao i tehnologija – saopštila je ministarka državne uprave i lokalne samouprave Snežana Paunović.
Podaci iz Lokalnog indeksa eUprave (LEI) koji je sproveo NALED pokazuju da većina opština i gradova ima samo srednje razvijene digitalne usluge, dok je tek mali broj dostigao visok nivo digitalne zrelosti.
– Svakodnevno vidimo koliko je lokalnim samoupravama potrebna podrška da prate tempo digitalizacije. Ne možemo govoriti o efikasnoj javnoj upravi ako građanin u jednoj opštini može sve da završi online, a u drugoj mora da uzima slobodan dan zbog jednog papira. eUprava mora biti jednako dostupna svima, a naš cilj je da gradovima i opštinama obezbedimo znanje, alate i ljude da to i ostvare – ističe Vladislav Cvetković, predsednik Upravnog odbora NALED-a.
Za Program Ujedinjenih nacija za razvoj ova inicijativa je važan korak ka većoj inkluzivnosti i održivosti digitalnih usluga širom zemlje.
– Zajedno sa nacionalnim partnerima pomoći ćemo lokalnim samoupravama da unaprede elektronske usluge u u skladu sa potrebama građana i privrede u svojim zajednicama, kako bi svi imali jednaku korist od napretka koji donose digitalne tehnologije. Ova inicijativa se nadovezuje na naš dugogodišnji zajednički rad sa ITE u sprovođenju digitalne transformacije, a posebno na uključivanju građanki i građana u sve faze razvoja elektronskih javnih usluga, rekao je Jakup Beriš, stalni predstavnik UNDP-a u Srbiji.
Foto: Zorana Jevtić