Vlada Srbije usvojila je Trogodišnji akcioni plan za zapošljavanje inspektora i drugih službenika u republičkim inspekcijama, koji predviđa zapošljavanje ukupno 1.272 inspektora do kraja 2021. godine. To znači da će, prema tom planu, do kraja ove godine biti zaposleno 298 inspektora, u 2020. godini 504 inspektora, a u 2021. godini 470 inspektora.
„Od kako sam se, kao ministar, susreo sa reformom inspekcija, shvatio sam njenu kompleksnost, kao i značaj koji ona ima, kako za privrednike, tako i za naše građane. Istovremeno, inspekcije svojim ljudstvom i opremom ne mogu da isprate sve zahteve reforme i stoga mi je drago da smo, kao vlada, stali zajedno ispred odluke da se inspekcije opreme, osnaže zarad boljeg privrednog ambijenta i dobrobiti građana Srbije. Ovo je uspeh cele vlade i partnera, a to su EBRD, USAID, NALED, ambasade Norveške i Holandije“, rekao je ministar državne uprave i lokalne samouprave Branko Ružić.
On je precizirao da se Ministarstvo prethodnih godina borilo za koordinisaniji, transparentniji i efikasniji nadzor, savetodavnu ulogu inspektora prema lojalnim privrednicima i represivnije mere prema onima koji svesno ugrožavaju zdravlje, bezbednost, našu imovinu i okolinu. U tom pogledu, Ministarstvo je uradilo analizu kapaciteta i republičkih i lokalnih inspekcija, što predstavlja osnov za ovaj zaključak Vlade Republike Srbije.
Resorna ministarstva će ove, i u naredne dve godine, u skladu sa Trogodišnjim akcionim planom raspisati javni konkurs za popunjavanje izvršilačkih radnih mesta koja obuhvataju poslove inspekcijskog nadzora.
Vlada Republike Srbije je 5. aprila 2019. godine usvojila Akcioni plan za sprovođenje Nacionalnog programa za borbu protiv sive ekonomije za 2019. i 2020. u okviru koga je i mera koja predviđa dostizanje neophodnih ljudskih i materijalnih kapaciteta inspekcija i uvođenje novih kriterijuma za vrednovanje rada inspektora. Trogodišnji Akcioni plan urađen je na osnovu Funkcionalne analize kapaciteta republičkih inspekcija, koju je radilo Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave i njen je sastavni deo.
U analizi je procenjen neophodan, odnosno optimalan broj inspektora po oblastima inspekcijskog nadzora, te broj i osposobljenost službenika koji obavljaju analitičke, pravne, administrativne i IT poslove u inspekcijama, uključujući i poslove procene rizika, planiranja, pravne poslove i poslove unutrašnje kontrole inspekcija i može se pronaći na internet prezentaciji Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave (http://mduls.gov.rs/wp-content/uploads/Funkcionalna-analiza-republika.pdf).
Ministar podseća da je Vlada Srbije nedavno usvojila i uredbu kojom je omogućeno da republički inspektori dobiju zvanje samostalnog savetnika i veće plate. Unapređenjem u zvanje samostalnog savetnika i povećanjem koeficijenta, zarada inspektora iznosiće između 60.000 i 70.000 dinara, u zavisnosti od rezultata koje su pokazali u prethodnom periodu. Inspektorima u lokalnim i pokrajinskim inspekcijama prošle godine uvećan je koeficijent za rad na terenu, što je stvorilo uslove da im plata bude povećana do 20 odsto.
36 inspekcija je i krenulo sa radom u novom informacionom sistemu eInspektor kojim se ujednačava i unapređuje njihov rad i stvara svojevrsna kartoteka srpske privrede. „Na ovaj način zaokružena je podrška inspektorima da mogu da adekvatno reaguju na bahat, nepropisan rad, a pruže savet i otvorenu ruku onima koji posluju u skladu sa propisima“, zaključuje ministar.