Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave uputilo je dopis svim ministarstvima u kome izražava svoj stav da je neophodno da svi organizacioni oblici ponude zaposlenima koji ispunjavaju uslove za starosnu penziju sporazum o nastavku radnog odnosa do donošenja akta kojim se utvrđuje maksimalan broj zaposlenih, odnosno za onaj vremenski period u kome će organizacioni oblik nakon donošenja ovog akta moći da sagleda potrebe obavljanja svih funkcija u novoj organizaciji.
Izuzetno, ako je i bez akta o maksimalnom broju, u skladu sa planiranom racionalizacijom i promenom unutrašnje organizacije, moguće u ovom trenutku sagledati poslove koji će se izmenom sistematizacije ukinuti ili na njima smanjiti broj izvršilaca, može se raskinuti radni odnos zaposlenima koji rade na tim poslovima a koji ispunjavaju uslove za penziju ako se time neće onemogućiti ili umanjiti izvršavanje poslova koje organizacioni oblik obavlja. Pri ovakvom postupanju naročito se mora voditi računa da se raskidom radnog odnosa postižu efekti racionalizacije broja zaposlenih i da se isti moraju odraziti u aktima o sistematizaciji koji će biti predmet provere i davanja saglasnosti u skladu sa zakonom.
Na ovakav potez, Ministarstvo se odlučilo jer Zakon o načinu određivanja maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru stupa na snagu 12. oktobra, a član 20. je propisao da zaposlenom prestaje radni odnos kada navrši godine života i staž osiguranja koji su propisani zakonom za odlazak u starosnu penziju. Izuzetno, radni odnos zaposlenog neće prestati ako se poslodavac i zaposleni sporazumeju o nastavku radnog odnosa i dužini njegovog trajanja a najduže do navršenja 65 godina života i najmanje 15 godina staža osiguranja, radi obezbeđivanje stručnog i kontinuiranog obavljanja neophodnih funkcija organizacionog oblika.
Stoga, iako Zakon izričito ne uslovljava primenu člana 20. prethodnim donošenjem odluke o maksimalnom broju zaposlenih, isti je nemoguće posmatrati van ciljeva Zakona i konteksta potrebne racionalizacije, odnosno sagledavanja potreba poslodavca za obavljanjem određenih poslova koji su neophodni za izvršavanje njegovih funkcija.
Imajući u vidu ciljeve zakona i razloge za njegovo donošenje, ovo ministarstvo je u više pisanih i usmenih saopštenja davalo ciljno tumačenje člana 20. Zakona i ukazivalo na potrebno postupanje u sledećim, najčešće mogućim situacijama:
- Penzionisanje u slučajevima kada se organizacija posla ne menja, pa to upražnjeno mesto mora biti popunjeno prijemom novih zaposleni, nije u skladu sa ciljevima Zakona i potrebno je da se zaposlenima ponudi sporazum o nastavku radnog odnosa;
- Penzionisanje u slučajevima kada se organizacija posla ne menja, ali upražnjeno mesto može biti popunjeno raspoređivanjem postojećih zaposlenih a ukidanjem i smanjenjem izvršilaca na drugim poslovima, bila bi u skladu sa ciljevima zakona i opravdano je da se racionalizacija u ovakvim situacijama sprovodi kroz raskid radnog odnosa zaposlenih koji ispunjavaju uslove za penziju;
- Penzionisanje u slučajevima kada se organizacija posla menja i ukidaju se radna mesta ili smanjuje broj izvršilaca na poslovima na kojima rade zaposleni koji ispunjavaju uslove za starosnu penziju, jeste opravdana i razlog je da se racionalizacija sprovodi kroz raskid radnog odnosa zaposlenih koji ispunjavaju uslove za penziju.