Udovički: Želimo profesionalnu i efikasnu državnu upravu

Potpredsednica Vlade i ministarka državne uprave i lokalne samouprave dr Kori Udovički obratila se učesnicima stručnog skupa „Državna uprava za budućnost – reforme u službi pružanja javnih usluga po meri građana“, koji je danas održan u Palati Srbija.

„Želimo profesionalnu i efikasnu državnu upravu, ali moramo biti svesni da još uvek nismo dostigli taj nivo“, naglasila je Udovički i dodala da ćemo kvalitetnu upravu dobiti kroz reforme a istovremeno ćemo zaštititi i poboljšati njen integritet i efikasnost.

Udovički je istakla da se „prevashodno moramo zapitati kakva nam je državna uprava potrebna, kakva je njena unutrašnja organizacija, koje su nam funkcije potrebne, a koje nisu“ i podvukla da nam uprava nije preglomazna u poređenju sa prosekom na regionalnom nivou.

„Iako znam da ima više kritika nego pohvala na njegov račun, zadovoljna sam Zakonom o načinu određivanja maksimalnog broja zaposlenih u javnoj upravi, jer je ovde izuzetno značajna komponenta analiza resursa – ko radi koji posao i koliko efikasno“, rekla je potpredsednica i dodala da je koncept planiranja politika nužnost, uz usklađivanje strategija i planova.

Povodom donošenja Zakona o opštem upravnom postupku, ministarka je navela da bi ovaj propis trebalo da obezbedi da zaposleni u državnoj upravi više koriste prosuđivanje i tumačenje, da se razdvoji logično i jasno od trivijalnog.

 

„Građani i privrednici su naši neophodni partneri i država treba upravo njima da bude na usluzi“, kazala je Udovički i zaključila da se mora više ulagati u obuke zaposlenih, ali istovremeno i pojačati provere znanja i sposobnosti.

U nastavku skupa su predstavnici Svetske banke održali prezentaciju o organizaciji državne uprave u Srbiji. U ovom delu skupa je naglašena neophodnost bolje kontrole pojedinih organizacionih oblika i kvalitetnije planiranje politika, budući da se relativno mali broj zaposlenih time bavi. Takođe, istaknuto je da je odnos zaposlenih u osnovnim i pratećim delatnostima 70% prema 30% i da se kroz bolju organizaciju posla mora težiti odnosu 80% prema 20%. Apostrofirano je i da u državnim organima postoje brojna preklapanja funkcija i nadležnosti, što često dovodi do konfuzije šta bi ko trebalo radi.

Bivši ministar javne uprave Slovenije, Gregor Virant, je u nastavku predstavio primere dobre prakse modernizacije državne uprave u Sloveniji i pomenuo da sadašnja situacija u Srbiji u mnogome podseća na Sloveniju iz 2001. i 2002. godine, uz slične probleme i situacije. On je napomenuo da je u Sloveniji reforma sistema plata trajala 5-7 godina sredinom 2000-ih, kao i da je kroz proces racionalizacije broj zaposlenih u poslednjih deset godina smanjen za oko 20%.

Virant je kao jednu od najbitnijih komponenti RJU naveo proces optimizacije procesa i otklanjanja administrativnih tereta. On je dodao da ne samo Srbija, već i sve druge zemlje sa sličnim problemima, mogu popraviti kvalitet usluga kroz pojednostavljivanje procedura čineći ih bržim, kraćim i jeftinijim.

Slovenačko iskustvo, nastavio je Virant, ogledalo se u dva pristupa: preventivnom, koji podrazumeva da donošenje novih propisa ne uvodi nove i komplikovane procedure i retroaktivnom, koji predviđa „čišćenje“ i pojednostavljivanje već postojećih propisa.

Na kraju, preporuke su da procedure treba posmatrati iz ugla korisnika, kao i da je za uspeh izuzetno značajna dobra koordinacija između institucija. Takođe,  naglašeno je da je potreban sistemski pristup radu, jača motivacija zaposlenih, povećanje efikasnosti državne uprave kroz razvoj eUprave i bolja komunikacija sa građanima u smislu popravljanja imidža državne uprave.