Do kraja 2022. godine najveći broj državnih usluga za građane i privredu će biti elektronske

Vlada Republike Srbije je usvojila Program razvoja elektronske uprave za period 2020-2022. sa Akcionim planom kojim je predviđeno da u naredne dve i po godine najveći broj usluga javne uprave bude dostupan građanima i privredi putem interneta ili mobilnog telefona. Naime, očekuje se uspostavljanje novih 300 usluga eUprave ili mUprave, koje će redovno koristiti najmanje milion i po građana i privrednika, čime će se izbeći odlasci na šaltere i podnošenje papirne dokumentacije.

Program razvoja elektronske uprave ima četiri cilja, a za građane je najznačajniji treći koji definiše unapređenje Portala eUprave, značajno povećanje broja elektronskih usluga i novi pristup digitalizaciji procedura sa fokusom na životne događaje. U slučaju preseljenja, plaćanja poreza, registracije automobila ili drugih sličnih životnih aktivnosti, građani će moći odmah elektronski da obave sve postupke koje su sa tim događajem povezane umesto da ih rešavaju jedan po jedan. Sve usluge će biti dostupne i putem mobilnog telefona, a građani i privreda će imati  mogućnost da prate u kojoj fazi rešavanja je njihov zahtev i na kraju da ocene kvalitet usluge.

Osnova razvoja eUprave biće i digitalna infrastruktura: završetak Državnog data centra u Kragujevcu, povezivanje lokalnih samouprava na jedinstvenu informacionu-komunikacionu mrežu eUprave i uspostavljanje ePisarnice i eArhive, kako bi se u potpunosti digitalizovao rad  javne uprave tj. kako bi se omogućili prijem, izrada i čuvanje elektronskih dokumenata.  Od strateškog značaja je i završetak Centralnog registra stanovništva i izrada Metaregistra, jačanje informacione bezbednosti i obuka službenika za rad u digitalnom okruženju.

Jedan od ključnih ciljeva Programa jeste pravna sigurnost eUprave. Građani će moći da provere koje podatke organi čuvaju o njima, da podnesu zahtev za njihovu izmenu ili saznaju ko koristi te podatke i na koji način. Elektronske dokumente će prepoznavati i prihvatati sudovi, beležnici i izvršitelji dok će institucije njihovu autentičnost potvrđivati svojim ePečatom, umesto ePotpisom pojedinačnih službenika.

Programom će biti rešeno i pitanje dostave dokumenata. Umesto da čekaju poštara, građani i privreda dobijaju elektronsko rešenje lokalne poreske administracije za porez na imovinu u Jedinstveno elektronsko sanduče na Portalu eUprava. Slično će biti i sa dostavljanjem rešenja suda, katastra ili nekog drugog organa, čime će biti rešen višedecenijski problem zastarevanja postupaka usled loše dostave, a očekuje se da do 2022. elektronsko sanduče ima najmanje 640.000 građana i 150.000 firmi.

Na kraju, poseban cilj Programa posvećen je otvaranju podataka koji su u posedu državnih organa kako bi ih svi građani, a posebno privreda, mogli da koriste za kreiranje novih usluga i proizvoda i podsticanje ekonomskog razvoja. To će biti osnova i za kreiranje platforme za razmenu podataka od značaja za lokalni razvoj kako bi lokalne samouprave počele da primenjuju koncept pametnih gradova u razvoju usluga.

Program razvoja eUprave 2020-2022. je strateški akt Vlade sačinjen u skladu sa Zakonom o planskom sistemu. Kreirali su ga udruženim snagama Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave (kao predlagač akta) i Kancelarija za IT i eUpravu, u saradnji s NALED-om, a uz podršku Fonda za dobru upravu Vlade Ujedinjenog Kraljevstva posredstvom UNDP, kao i Evropske unije u okviru projekta Reforma javne uprave. Kao radna platforma za formulisanje ciljeva, mera i prioriteta programa poslužio je Koordinacioni savet Vlade Srbije za elektronsku upravu, kroz aktivno učešće IT stručnjaka državnih organa, predstavnika fakulteta, PKS i NALED-a. Pored javne rasprave sprovedene su i dodatne konsultacije kroz fokus grupe i intervjue sa privrednicima, lokalnim samoupravama, međunarodnom zajednicom i donosiocima odluka.

Program sa Akcionim planom možete pronaći na LINKU.



Skip to content